Meedenken in een bijzonder ‘hospitality’-concept

Opgave

Het betreffende landgoed wordt voornamelijk door mensen die op doorreis zijn. De bezoeker blijft eigenlijk te kort waardoor de beleving van het landgoed minimaal is. Bewust van de kwaliteiten op het landgoed worden de bezoekers dan niet. De meesten zien niet een sprong reeën staan, de eekhoorntjes of de bonte en groene specht aan het werk. Om hier een positieve wending aan te geven, overweegt het landgoed de ontwikkeling van een bijzondere, kleinschalige vorm van overnachten. Gedacht wordt aan een bijzonder object, wellicht los van de grond op een landschappelijk mooie plek, exclusief doch ingetogen en zelfvoorzienend. Het doel is niet om te concurreren met de omgeving, maar het zijn van een aanvulling op het bestaande overnachtings-aanbod in de regio.

Student Marc Hottinga van Saxion Hospitality Business School heeft onderzoek gedaan de randvoorwaarden waaraan de verblijfsaccommodatie moet voldoen, de wijze waarop vergelijkbare landgoederen iets dergelijks hebben vorm gegeven (succes- en faalfactoren) en mogelijke doelgroepen en dit verwerkt in een 'hospitality'-concept voor het landgoed. De belangrijkste leerpunten zijn:

  • persoonlijke benadering is belangrijk, dat past bij de karakteristiek van een landgoed en daar komen de mensen ook voor
  • sales & marketing is een uitdaging: als klein concept opboksen tegen grote spelers als bv "Buitenleven Vakanties" van de terreinbeherende organisaties; zoek dus naar je onderscheidende aanbod (bijvoorbeeld het hiervoor genoemde 'persoonlijke benadering')
  • ga een samenwerking aan, bv om activiteiten voor gasten mogelijk te maken (rondleiding, kortingspas, fietsverhuur, etc.)
  • richt je op kleinere groepen of het gezin, vanwege de kwetsbaarheid van je omgeving (een landgoed leent zich niet voor de massa en dat is ook je kracht)

Routeplanner

Vervolgens heeft het LGC een werksessie georganiseerd waarin de gemeentelijke randvoorwaarden vanuit Recreatie & Toerisme en Ruimtelijke ordening zijn besproken met het landgoed. Dit heeft geresulteerd in een concreet stappenplan om te komen tot een schetsplan en indienen van een principeverzoek. Daarnaast het LGC meegekeken in de subsidiemogelijkheden vanuit de Product-Markt- Partner -Combinatie regeling en Leader.